16 august 2007

Cum invatam? - Dominic Gallello, Director General, Graphisoft

In profesia de arhitect este absolut necesara stapanirea noilor procese si instrumente care contribuie la transformarea acesteia. Acceptarea unei „activitati integrate” nu se poate realiza fara dobandirea de noi deprinderi. Pentru multi arhitecti aflati in perioada de mijloc a carierei, acest drum nu poate fi parcurs fara ezitari. De ce? Este posibil sa gasim o explicatie in procesul de invatare.

Invatarea este o functie de baza, de adaptare, a fiintei umane. Oamenii invata, in general, in mod flexibil si sunt activi in ceea ce priveste acumularea de cunostinte si dobandirea de deprinderi. Marea parte a invatarii se desfasoara liber, dar sistemele de informatii complexe si organizate, cum ar fi cititul, matematica, stiinta, literatura si istoria, necesita un cadru formal de instruire. In timp, s-au ridicat noi probleme de invatare, cauzate de volumul din ce in ce mai mare al informatiilor si de cresterea complexitatii acestora. Invatarea utilizarii de aplicatii software, indiferent de gradul in care acestea simplifica invatarea si utilizarea, este un exemplu in acest sens.

Cu cat suntem mai tineri, cu atat invatam mai usor. De ce? Copiii sunt mai flexibili, mai adaptabili, mai dornici de a invata si se tem mai putin de greseli. Exista o anumita libertate de invatare la varste fragede pe care, din pacate o pierdem, pe masura ce inaintam in varsta. In articolul „30 de lucruri despre invatarea la varste adulte pe care le cunoastem cu siguranta”, Ron si Susan Zemke fac cateva observatii interesante:

  • Exersare – Adultii au nevoie sa aplice in practica informatiile pe care le primesc, ca motiv principal pentru a incepe un proiect de invatare. Indiferent de suportul utilizat, acestia se orienteaza cu precadere catre informatii directe.

  • Concentrare – Adultii prefera cursuri care se concentreaza asupra unui singur concept, a unei singure teorii si care sunt orientate cu precadere catre aplicarea conceptului pentru rezolvarea unor probleme.

  • Evitarea situatiilor stanjenitoare – Adultii au mult mai mult de pierdut intr-un cadru de invatare de tip clasa din motive ce tin de respectul de sine si de orgoliu. A face greseli in fata unor persoane cu statut egal nu este o situatie confortabila.

  • Precizie – Invatarea mai lenta a adultilor este compensata de faptul ca fac mai putine greseli.

  • Timpul meu – Adultii prefera sa invete intr-un ritm propriu decat intr-un grup coordonat de un profesionist. Ei se orienteaza catre mai multe suporturi de invatare si doresc sa detina controlul asupra ritmului si momentelor de incepere / oprire a procesului de invatare.

Compania producatoare de automobile cea mai mare si cea mai profitabila si probabil cea mai eficienta din lume in ceea ce priveste instruirea angajatilor este Toyota. Aceasta cheltuieste pentru instruire de cinci ori mai mult decat suma medie alocata in domeniu. Cateva din principiile cheie pe care se bazeaza sistemul elaborat de instruire al angajatilor utilizat de Toyota sunt:

  • Invatarea prin exersare

  • Invatarea in module mici

  • Invatarea treptata

Toyota se mandreste ca in urma procesului complex de instruire „oameni obisnuiti obtin rezultate extraordinare”.

Tinand cont de aceste concepte, ne propunem sa acordam asistenta utilizatorilor nostri profesionisti, in invatarea celor mai noi metode si tehnici de lucru, oferindu-le un cadru de invatare interactiv, adaptat ritmului propriu fiecaruia, completat de un sistem de asistenta vocala. Printre conceptele noastre de baza se numara faptul ca invatarea trebuie sa fie:

· libera si disponibila imediat.

· asistata vocal pentru a capta atentia persoanei care invata si pentru a transmite mai usor conceptele.

· integrata in ArchiCAD, astfel incat sa se mentina legatura cu aplicatia.

· Persoana care efectueaza exercitiile trebuie sa se descurce imediat.

· Exercitiile se concentreaza asupra unor tehnici practice pe care arhitectii sa le poata utiliza imediat, ca parte a activitatii normale.

Pentru ArchiCAD 11, punem la dispozitia utilizatorilor 5 ghiduri interactive de invatare. Acestea sunt:

· BIM Experience Kit – o prezentare de o ora a BIM, prin crearea unui model virtual si a documentatiei pentru o casa splendida, de pe Insula Petre, proiectata de Frank Lloyd Wright.

· ArchiCAD 11 Basic – o prezentare de 4-6 ore a tuturor optiunilor principale de proiectare pe care le ofera ArchiCAD.

· Advanced Content Creation (Creare complexa de continut)- o prezentare de 6-8 ore, care se concentreaza asupra modului in care puteti crea elemente de constructie proprii, inteligente si parametrizate.

· Collaboration (Colaborare) – o prezentare de 4-6 ore a celor mai utilizate concepte si tehnici de schimb de informatii privind proiectul, interne (la nivelul biroului arhitectului) si externe (cu consultantii, inginerul si clientul).

· Advanced Modeling (Modelare complexa) – o prezentare de 4-6 ore a tuturor tehnicilor de creare a modelelor detaliate de cladiri.

Ghidurile au fost create astfel incat sa se concentreze asupra aspectelor „distractive” ale procesului de invatare. Va sunt puse la dispozitie fisiere de proiect ArchiCAD, impreuna cu filme insotite de indicatii referitoare la ceea ce trebuie sa faceti pentru a lucra fara dificultati. Nu trebuie sa pierdeti timp incercand sa identificati etapele de lucru.

Desi nu va putem promite ca veti invata ca si cum ati avea din nou 16 ani, aceste ghiduri va pun la dispozitie o metoda concentrata, practica si la indemana de a invata lectii de mici dimensiuni, in ritmul dvs. si in functie de programul dvs. Incurajam persoanele de toate varstele sa descarce acest material. Retineti, acesta se concentreaza asupra exercitiului, invatarea va veni dupa aceea.

http://www.graphisoft.com/products/archicad/ac11/itg/